Isnin, 27 Februari 2012

bIcArA @ dIAm mEmbIsU




Bicara hati hamba
Melukis kata pada nada
andai tersalah bicara
huluran maaf dipinta
Andai sengketa membawa duka
jangan dilupa hati yang alpa

Bicara manusia mengenal kata
kerna hamba manusia yang alpa
mencari kunci bisuan kata
apa engkau takut akan bicara?
kerna takut akan dihina?
atau memendam apa dirasa

engkau sengaja menidakkan
atau engkau malas berbicara?
pun jua engkau nafikan
lantas apa yang engkau fikirkan?
aku hamba lemah
hanya teguran dengan hati

kata orang biarlah!
kubur masing-masing
namun hisabnya saling berkait
lantas, kenapa enggan membantu?
aku malu diri bermonolog
atas dasar apa manusia?

kerna aku tak sehebat mereka
berani berkata-kata
aku takut aku alpa
memandang tingginya manusia
tapi engkau harus membantu
jangan hanya diam membisu

Aku tidak layak bertamu
aku yakin pada pejuang yang lain
tapi sampai kapan wahai diri
membantu atas dasar hamba Ilahi
bukan tanda meninggi diri
sebagai tanda mencari hakiki

Tiada ulasan:

Catat Ulasan