Khamis, 21 Jun 2012

- Saat Nota Berbicara -



Cetusan rindu pada sucinya hati.....seiringi sendunya pada kotornya sekeping hati....Bicara malam rindu menyapa ana...mengajak ana merenung akan gelapnya ia bukan bererti tiada cahaya yang cuba merapati....malam itu tersimpan seribu rahsia manusia.....cerahnya ia kerna sudinya matahari meminjamkan cahaya...membantu hambaNYA berkhalwat bersama Yang Maha Khaliq....gelapnya malam seiring sedihnya ia akan khilaf manusia dalam dunia yang penuh noda....Sepoian angin mengajak ana berdiskusi dengan nota hati, nota iman serta nota akal......indahkah cinta manusia?... kadang-kadang sakit dan kadang-kadang manis......

kata nota hati : "indahnya cinta manusia yang sedia memberi dan saling lengkap-melengkapi fitrah manusia. tapi sangat sakit jika ada yang saling melukai..mungkin kerana ingin mencuba atau sekadar menyempurnakan keinginan hati"


Kata nota akal : "mungkin sekadar ingin menguji sejauh mana indahnya cinta manusia? teringin ingin membandingkan dengan cinta Ilahi yang tiada taranya....atau mungkin sekadar ingin mencari kelemahan manusia"


Kata nota iman : "Cinta itu fitrah..tiada yang salah tentang ia..sangat-sangat indah untuk dititpkan pada manusia kerna manusia amat perlukan perasaan itu...kerna perasaan adalah teras diri manusia..namun bergantung kepada bagaimana manusia hendak mencoraknya...namun cinta manusia ini indah seandainya tunjangnya adalah hakikat dan matlamatnya adalah cinta Ilahi...yang selainnya adalah wasilah"


Terkedu diri ana mendengar diskusi "mereka"....membawa ana ke menerpa ke memori terdahulu akan wasilah ilmu yang sering membicarakan tentang cinta manusia....jujur....amat memilukan andainya cinta manusia yang digarap melalui jalan-jalan yang menyedihkan.....resahnya seringkali membawa diri bermuhasabah akan silapkah perhitungan diri dalam memilih antara cinta Ilahi yang tiada nodanya...atau fitrah manusia? Kerna fitnah yang menerpa ibarat Tsunami yang melanda....kerna manusia ini adalah makhluk yang sentiasa ada khilafnya. Mudahan Allah s.w.t sudi tunjukkan jalan yang terbaik..Allahumma amien.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan